12 heerlijke en gezonde bessen om in je smoothies op te nemen


< Inmiddels weet je al hoe fantastisch smoothies voor je zijn. Ze zitten niet alleen boordevol gezonde ingrediënten, maar smaken ook heerlijk en dienen als perfecte post-workout snack. Dat betekent echter niet dat ze niet vervelend kunnen worden. Als je begint te vrezen voor je dagelijkse smoothie, kan het tijd zijn om het te kruiden met nieuwe vruchten. Natuurlijk wil je geen voeding opofferen in naam van de gezondheid. Daarom hebben we een lijst samengesteld van de top 12 bessen die je in je smoothies kunt opnemen. Deze vruchten zorgen ervoor dat uw drankjes fantastisch smaken en ze barsten van de vitaminen, mineralen en antioxidanten.

12 Heerlijke bessen voor Smoothies

1. Bosbessen

Dit is niet echt een openbaring, maar er is een reden dat bosbessen een smoothie-nietje zijn.

Ze zitten absoluut vol met antioxidanten, die je lichaam kunnen helpen bij het bestrijden van onder andere ontstekingen, het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van de hersenfunctie. Ook, hun iets taart smaak paren goed met een verscheidenheid van andere ingrediënten, zodat u kunt ze aankleden op veel verschillende manieren.

  • Koppel ze met: Mango’s, citrusvruchten, bananen, ananassen, vijgen, andere bessen

2. Moerbeien

Moerbeien worden niet zo vaak gebruikt als bosbessen, maar ze zijn net zo lekker en bijna net zo voedzaam.

 

Ze zijn fantastisch voor uw hart en kunnen de incidentie van bloedstolsels verminderen, uw risico op kanker verlagen en uw cholesterolgehalte verbeteren. Ze hebben ook een milde smaak die fungeert als een geweldige basis; je kunt er dan andere vruchten op leggen (ze combineren vooral goed met citrusvruchten).

  • Koppel ze met: Bosbessen, frambozen, yoghurt, melk, bananen, amandelboter, cacaopoeder, citrusvruchten

3. Acai-bessen

Terwijl ze het onderwerp waren van een gewichtsverlies rage een paar jaar geleden dat was meer hype dan wat dan ook, acai bessen zijn toch fantastisch voor u.

 

Je vindt ze meestal bevroren of gepureerd, en ze hebben een aardse ondertoon die goed samengaat met andere ingrediënten (en goed werkt in ontbijtkommen). Ze hebben nog meer antioxidanten dan supervoedsel zoals veenbessen en bosbessen.

  • Koppel ze met: Papaja’s, bananen, peren, appels, andere bessen
  • Gerelateerd Lees:5 Beste mengers voor Acai Bowl 2020 – Beoordelingen & Gids

4. Frambozen

Frambozen zijn een ander veel voorkomend smoothie-ingrediënt, maar dat betekent niet dat je ze over het hoofd moet zien.

Ze zijn geweldig voor het beheersen van je bloedsuikerspiegel, en ze kunnen helpen met artritis en misschien zelfs het verouderingsproces vertragen. Nog beter, ze laten je toe om de smaak van je smoothie te veranderen, als ze beginnen met taart, maar worden zoeter naarmate ze rijpen, zodat je elke dag van de week kan genieten van nieuwe smaken.

  • Koppel ze met: Grapefruit, bramen, citroenen, pruimen, abrikozen, nectarines, perziken, druiven

5. Gojibessen

Meestal vindt u gojibessen die in gedroogde vorm worden verkocht, waardoor ze langer houdbaar zijn, zodat u niet gehaast hoeft te zijn om ze te gebruiken.

 

Ze hebben een zoetzure smaak die vrij sterk kan zijn, zodat ze waarschijnlijk andere smaken zullen domineren. Maar dat is niet erg, want ze zijn absoluut heerlijk zonder enige hulp van andere ingrediënten. Ze kunnen ook je gezichtsvermogen verbeteren, je meer energie geven en ontstekingen bestrijden.

  • Koppel ze met: Aardbeien, kiwi, bananen, pure chocolade, sinaasappels, perziken

6. Veenbessen

Als je van een beetje beet in je smoothies houdt, kunnen een paar cranberry’s het echt een beetje raak maken.

Hoewel ze zeker een zure schop hebben, passen ze die aan hun gezondheidsvoordelen aan. Veenbessen zijn fantastisch voor het voorkomen van urineweginfecties, kunnen de groei van kankercellen vertragen en helpen bij het spijsverteringsproces. Je moet er een zoetstof mee mengen, maar het resultaat is het waard.

  • Koppel ze met: Appels, bieten, gember, kaneel, ananas, sinaasappels, peren, gojibessen

7. Aardbeien

Terwijl je waarschijnlijk in de verleiding zou komen om een hele container met aardbeien te eten voordat je zelfs maar je smoothie hebt gemaakt, moet je er een paar bewaren voor de drank.

Ze smaken zeker fantastisch, en ze voegen een ton van zoetigheid toe aan elk brouwsel. Ze zitten echter ook vol met vitamine C en foliumzuur, waardoor ze vooral goed zijn voor mensen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Daarnaast kunnen ze de stofwisseling stimuleren, de gezondheid van het hart verbeteren en het risico op bepaalde chronische ziekten verminderen.

  • Koppel ze met: ananassen, mango’s, appels, bananen, kiwi’s, citrusvruchten, rabarber, andere bessen

8. Bramen

Bramen zijn een andere zoete vrucht, maar ze hebben ook een lichte tederheid, wat hun smaakprofiel nog ingewikkelder maakt.

 

Ze zitten vol met belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer en calcium en zitten vol met vezels. Ze kunnen de hersenfunctie verbeteren, uw spijsverteringssysteem versterken en uw immuunsysteem turbo’s geven. Als u een braambessenpuree invriest, gaat deze tot zes maanden mee in bevroren toestand, zodat u steeds weer kunt genieten van braambessensmoothies.

  • Koppel ze met: Kaneel, gember, abrikozen, appels, mango’s, citrusvruchten, andere bessen, vanille, hazelnoten, amandelen

9. Boysenbessen

Als je van bramen in je smoothies houdt, overweeg dan om er boysenbessen aan toe te voegen. Ze zijn net zo gezond, en ze smaken als een kruising tussen bramen en frambozen.

 

Het eindresultaat is een intense smaak met wat zoetigheid en een grote hoeveelheid tang. Ze zijn gevuld met vezels, hebben veel vitamine K en bevatten ook andere mineralen zoals ijzer, kalium en mangaan. Ze kunnen nierstenen voorkomen, uw botten versterken en de kwaliteit van uw huid verbeteren.

  • Koppel ze met: Bananen, kiwi’s, bosbessen, chiapitten, yoghurt, frambozen

10. Aronia-bessen

Ook wel bekend als “chokeberry’s”, deze zoetzure vruchten zijn misschien moeilijker te vinden, maar de inspanning zal de moeite waard zijn.

 

Ze zitten vol met antioxidanten, waardoor ze ideaal zijn voor de bestrijding van ontstekingsziekten. Ze kunnen ook helpen om de lengte en de ernst van de verkoudheid te verminderen, uw cellen te beschermen tegen schade door vrije radicalen en de groei van bacteriën te verminderen.

  • Koppel ze met: Ananassen, mango’s, aardbeien, appels, bosbessen, acai-bessen, bananen

11. Huckleberry’s

Huckleberry’s zijn een andere vrij obscure vrucht, maar als je wat te pakken kunt krijgen, heb je de perfecte aanvulling op je volgende smoothie.

 

Ze zijn vooral goed voor degenen die in verwachting zijn, omdat ze kunnen beschermen tegen prenatale gezondheidsproblemen. Bovendien zitten ze boordevol vitamine C, waardoor ze je immuunrespons kunnen versterken en je lichaam kunnen beschermen tegen aandoeningen als maculadegeneratie, glaucoom en maagzweren. Het beste van alles is echter dat ze de perfecte balans bieden van zoetigheid en taart, zodat ze elk smoothieregister kunnen aankleden.

  • Koppel ze met: Bananen, kaneel, andere bessen, yoghurt, citrusvruchten, vijgen, rozijnen, vanille, nootmuskaat

12. Lingonbessen

Hoewel ze in veel Scandinavische landen een hoofdvoedsel zijn, zijn lingbessen niet overal zo alomtegenwoordig. Dat is jammer, want deze fantastische vruchten zijn heerlijk en heerlijk voedzaam.

 

Lingonberry’s zijn uitstekend voor uw immuunsysteem, en het eten van een paar is een geweldige manier om u te helpen over een verkoudheid heen te komen. Ze kunnen ook de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen, en ze zijn goed voor je hart.

Wat betreft hun smaak hebben ze een intens zure smaak, dus je moet in de juiste stemming zijn om ze toe te voegen aan je smoothie. Maar het is een geweldige manier om ’s morgens wakker te worden.

  • Koppel ze met: Bananen, yoghurt, andere bessen, honing, ahornstroop, amandelen, chiapitten, citrusvruchten, kardemom

Wat zit er in uw volgende Smoothie?

Elke bes op deze lijst geeft uw volgende smoothie een krachtige boost van vitaminen en anti-oxidanten, waardoor uw lichaam in topconditie blijft.

 

Hoewel dat een mooi voordeel is, weten we de echte reden dat deze bessen hun weg vinden in uw receptenboek: Ze smaken zo fantastisch, dat je vergeet dat je eigenlijk gezond voedsel eet.

En om het meeste uit uw smoothie-ervaring te halen, bekijk dan zeker onze favoriete single-serve blenders. Ze maken het snel en snel voor het maken van smoothies en sneller voor het opruimen!

Ook raden wij het Northwest Berry & Grape Information Network ten zeerste aan als u meer wilt weten over het kweken van uw eigen bessen.

Nicole is een sapfanaat en een algemene fitnessliefhebber die graag haar passie voor sappen met anderen deelt. Als ze niet een nieuw brouwsel van haar favoriete groenten en fruit aan het mengen is, kan Nicole achter de computer worden gevonden, terwijl ze over alle dingen sap schrijft!

 

 

 

Recent Posts