IKEA biedt garanties met verschillende garantietermijnen voor veel meubels en accessoires. Hier vindt u een overzicht van de verschillende garanties gesorteerd op toepassingsgebied van de producten. Daarnaast komt u te weten wanneer de garantie van toepassing is, wat u moet doen in het geval van een garantieclaim en met wie u contact kunt opnemen.
IKEA garanties in één oogopslag
IKEA verdeelt zijn producten in acht gebieden met garanties. Binnen deze gebieden kunnen alle producten dezelfde garantieperiode hebben. Het is bijvoorbeeld 10 jaar in de sector van de werkplek. In andere gebieden, zoals IKEA keukens, verschillen de garantieperiodes afhankelijk van de respectievelijke productgroepen. Hier is een eerste overzicht. De details zijn te vinden op de IKEA website.
IKEA werkplek: 10 jaar garantie
IKEA keuken: 5 jaar, 10 jaar of 25 jaar garantie
IKEA messen: 15 jaar of 25 jaar garantie
IKEA kookgerei: 5 jaar, 15 jaar of 25 jaar garantie
IKEA badkamer: 3 jaar of 10 jaar garantie
IKEA slaapkamer: 10 jaar of 25 jaar garantie
IKEA woonkamer: 10 jaar of 25 jaar garantie
Wat doet IKEA in het geval van een garantieclaim?
IKEA controleert eerst of aan de voorwaarden voor de garantie is voldaan. Als dit het geval is, neemt IKEA de reparatie over of biedt u hetzelfde of vergelijkbare product als vervanging aan. Als het product nog kan worden gerepareerd, betaalt IKEA de reparatie, betaalt het de reserveonderdelen en dekt het de werk- en reiskosten van de installateur. Je hoeft niets te betalen. Als een reparatie niet mogelijk is en er geen identiek of vergelijkbaar model in het huidige assortiment is, betaalt IKEA u een redelijke vergoeding.
Wanneer treedt de garantieclaim op?
Om de garantie van toepassing te laten zijn, moet aan vier voorwaarden worden voldaan:
1.) De garantieperiode berekend vanaf het moment van aankoop is nog niet verstreken.
2.) U kunt met het aankoopbewijs aantonen dat u het product daadwerkelijk bij IKEA hebt gekocht.
3.) Het product moet een defect hebben.
4.) Het productdefect mag niet door u zijn veroorzaakt, bijvoorbeeld door onjuiste montage, onjuist gebruik of veronachtzaming van de onderhoudsinstructies die u bij aankoop hebt ontvangen.
Tip: Geen montage met het spreekwoordelijke koevoet! Probeer dus geen meubels met duidelijke gebreken in elkaar te zetten. Dit kan extra schade veroorzaken. Deze hoeven dan niet meer onder de garantie te vallen. Het is beter om de garantieclaim meteen aan IKEA te melden en je bent aan de veilige kant.
Met wie moet u contact opnemen?
Breng het defecte product gewoon naar de dichtstbijzijnde IKEA-winkel en neem het aankoopbewijs mee. Het maakt niet uit of je je meubel of accessoire daar hebt gekocht of in een andere IKEA winkel of online in de IKEA winkel.
Een keuken kopen bij IKEA: ervaringen met online keukenplanning
Omslagfoto: IKEA Duitsland/André Grohe
Inhoudsopgave