Dyson 360 Eye


Hoogverwacht sinds zijn presentatie op de IFA in september 2014, is de 360 Eye, de eerste robot van Dyson, eindelijk beschikbaar op de Franse markt. Dyson biedt weer eens een high-end apparaat dat buiten de gebaande paden valt.

Dyson 360 Eye

Bekijk de dagprijs

Presentatie

Voordat Dyson een robot op de markt bracht, wilde hij een intelligent apparaat ontwikkelen dat “echt” zou stofzuigen. De Britse fabrikant lanceert een high-end apparaat met een bijpassend prijskaartje: 1.200 euro, de lanceringsprijs van iRobots vlaggenschip, de Roomba 980, die momenteel minder dan 1.000 euro kost. Dyson heeft getracht te innoveren en heeft niets gedaan zoals alle anderen: de 360 Eye heeft een nieuwe vorm, rupsbanden in plaats van wielen, een navigatiesysteem dat gebruik maakt van een nieuwe 360°-camera – vandaar de naam -, “slak”-bewegingen in plaats van parallelle lijnen… Dyson heeft het ook uitgerust met een multi-cycloon filtratiesysteem om lucht en stof te filteren. Ten slotte is de 360 Eye verbonden met Wi-Fi, waardoor u reinigingscycli op afstand kunt starten. Op papier ziet het er allemaal veelbelovend uit…

Gebruiksgemak

De 360 Eye onderscheidt zich van de concurrentie door zijn afmetingen: hij is veel smaller (slechts 23 cm diameter in vergelijking met de gebruikelijke 35 cm), maar dikker (110 cm, 1 cm meer dan de Neato).

De oplaadbasis is ook origineel, want hij is volledig plat en discreet. Het kan ook worden opgevouwen, zodat het niet veel meer ruimte inneemt dan een klein notitieboekje. Het is prettig dat het netsnoer aan de rechter- of linkerkant kan worden aangesloten. Wat de stekker betreft, deze heeft een praktische haspel die voorkomt dat de kabel gaat slepen. Tot slot is hij goed doordacht: een discreet blauw lampje geeft aan dat hij correct is aangesloten.

Als u de 360 Eye wilt verplaatsen of in de “single charge”-modus wilt lanceren (vanuit het midden van een kamer), betreuren wij dat hij niet over een echte handgreep beschikt. Er zijn slechts twee uitsparingen aan de zijkanten, die Dyson aanduidt als handgrepen; ze voorkomen dat u uw handen onder de robot steekt, maar een handgreep zou praktischer zijn geweest.

Een ander punt dat eigenlijk helemaal niet praktisch is, is dat de collector bij het opladen aan de zijkant van de basis zit. Een “beginnersfout” van Dyson? Om hem leeg te maken, moet je de robot uit de basis nemen en hem draaien. Dit is vreemd, want alle concurrerende robots bieden directe toegang tot hun collector via de bovenkant of de voorkant.

Een ander punt van kritiek betreft de capaciteit van de collector (0,33 l), die echt te klein is. Dit is jammer voor een toestel dat in staat is een onbeperkt oppervlak te reinigen door zo vaak als nodig is terug te keren om op te laden. De korte haren van onze twee katten hebben deze verzamelaar al opgevuld.

Voor de dagelijkse functies zijn de lampjes op de robot duidelijk: het batterijpictogram knippert als de batterij wordt opgeladen en wordt vast als de batterij is opgeladen; het pauzelampje samen met het oplaadlampje geeft aan dat de sessie nog niet is afgelopen… Daarna wordt het ingewikkeld en moet je de handleiding tevoorschijn halen: afhankelijk van de rode lampjes rond de startknop varieert de betekenis (één lampje voor verstopte luchtkanalen, twee voor een borstel- of spoorprobleem, drie voor het station en vier voor de optiek). Het is duidelijker geweest dan dat!

Zonder een applicatie, om een sessie te starten, drukt u gewoon op de centrale knop om een reinigingscyclus te starten. Eenvoudig en efficiënt.

Bezitters van een Windows Phone of mensen die allergisch zijn voor technologie moeten weten dat u niet zult kunnen profiteren van de programmering, die alleen in de app wordt gedaan, niet op de robot. Het is zonde om sommige gebruikers zo’n functie te ontzeggen.

De app

Connectiviteit is naadloos zodra u een account heeft aangemaakt op de Dyson Link app. Het is een van de meest gebruiksvriendelijke apps die we zijn tegengekomen voor een robotstofzuiger.

Op de startpagina kunt u een cyclus starten, zelfs op afstand aangezien de 360 Eye via Wi-Fi verbinding maakt met de box van uw huis, en de voortgang ervan volgen. Meldingen kunnen worden ontvangen aan het eind van een cyclus of in geval van problemen.

Onderaan de home page, 4 tabs geven toegang tot

  • het reinigingsschema (dag per dag of terugkerend).
  • een verslag van de activiteit van de robot (laatste 5 reinigingsbeurten) met het gereinigde oppervlak, de duur en zelfs een gedetailleerde kaart – verrassend nauwkeurig – van het behandelde oppervlak.
  • de gebruiksaanwijzing.
  • instellingen” (de robot een naam geven, controleren op software-updates, meldingen programmeren).

De app is eenvoudig, maar we hadden graag wat onderhoudsmeldingen gehad, zoals iRobot biedt op zijn Roomba 980-app, vooral om het vullen van de kleine opvangbak in de gaten te houden en niet te vergeten deze te legen.

Onderhoud

Deze 360 Eye heeft een multi-cycloon filtratiesysteem, zoals canister stofzuigers. Voor zover wij weten, heeft alleen Samsung soortgelijke systemen op zijn robots (de PowerBot-reeks heeft een cyclonale filtering). De technologie van Dyson is te herkennen aan de kleine cyclonen die zichtbaar zijn aan de bovenkant van de collector. Aangezien de lucht en het stof “mechanisch” worden gefilterd alvorens door de filters te gaan, worden deze niet vuil en blijven de afzuigprestaties in de loop van de tijd behouden.

Dyson weet heel goed hoe dit moet en het werkt: de filters zijn helemaal niet vuil en hebben geen grammetje gewonnen. Het onderhoud is dus minimaal. Een ander groot voordeel is dat ze permanent zijn, wat niet het geval is bij andere robots op de markt – geen kosten of gedoe om u zorgen over te maken. Deze niet-HEPA standaard maar “HEPA kwaliteit” filters zijn uitwasbaar.

De collector heeft geen luik. Om hem te ledigen moet hij van boven worden geopend door het filterblok los te maken dat door een dikke pakking wordt vastgehouden, wat een kleine tocht veroorzaakt en wat stof kan doen opwaaien. Dit moet gebeuren boven een afvalbak. Bovendien komt er wat stof vast te zitten op het uitlopende filterblok en moet je je handen erop leggen.

Anders kan de borstel vrij gemakkelijk worden losgemaakt omdat hij, zoals alle roterende borstels, niet nalaat haren en tapijtfranjes te verstrikken. Dit kan ook gebeuren met de rupsen, maar dat hebben wij in onze tests niet meegemaakt. We hebben dit echter wel ondervonden met de kleine wieltjes, waarop zich haren, vezels en dierenharen ophopen. Ze moeten vaak schoongemaakt worden.

Navigatie systeem

De 360 Eye is de enige op de markt die gebruik maakt van een 360°-camera, gecombineerd met infraroodsensoren aan de voorkant. Het brengt de kamer in kaart en past zijn bewegingen aan aan obstakels die het tegenkomt.

In tegenstelling tot iRobot, die een dubbel systeem heeft voorzien zodat zijn robot ook in het donker zijn weg kan vinden, heeft Dyson het gewoon gedaan. Omdat de kleine infrarode lampjes in de “handgrepen” onvoldoende zijn. Hij weigert soms om in een iets donkerder gebied te gaan. In een onverlichte kamer (b.v. een badkamer zonder ramen), als hij naar binnen gaat, heeft hij moeite om de hele ruimte schoon te maken en voel jij je verloren. Helaas bevindt hij zich op plaatsen met veel licht (bijvoorbeeld bij een erker) in dezelfde nood en heeft hij moeite zijn weg te vinden.

Ook als hij onder bepaalde meubels doorloopt, kan hij verdwalen. Tijdens onze tests, duurde het ongeveer tien minuten voor hij onder onze bank vandaan kwam. Hetzelfde gebeurde onder onze keukenkast, waar hij nooit uit zichzelf uit kon komen, en uiteindelijk zijn cyclus stopzette.

Het verlies van tijd kan gênant zijn. Hij kan immers verschillende keren naar zijn basis terugkeren om zich op te laden alvorens een reiniging te voltooien. Maar met een looptijd van ongeveer 45 minuten en een oplaadtijd van bijna 3 uur, is het mogelijk dat u thuiskomt van uw werk en hij nog niet klaar is. In onze goed gemeubileerde flat (we gaven hem toegang tot ongeveer 50 m²), duurde het twee volledige cycli.

Wat de terugkeer naar de basis betreft, dat kan ingewikkeld zijn. Inderdaad, het is verre van de prestaties van de Neato die zonder aarzelen recht naar huis gaat. De 360 Eye rommelt wat en komt er niet altijd. Het is bekend dat hij lang naar zijn basis zoekt – en er zelfs aan voorbij gaat! – Het is bekend dat hij lang naar zijn basis heeft gezocht – en er zelfs voorbij is gereden – zonder het te vinden, en dat hij in een hoek is gestrand met een lege accu.

In de “open” ruimte is de dekking van de oppervlakken goed. De kamers zijn verdeeld in zones waarbinnen de robot navigeert door kleine vierkanten te vormen die steeds groter worden. In een thuissituatie wordt dit soms gecompliceerder. Hij laat een kleine spleet achter wanneer hij langs muren of meubels loopt en aangezien hij geen zijborstels heeft, kan hij daar wat stof achterlaten. Tijdens onze tests vergat hij meestal hele gebieden waar hij toegang toe had (gebieden in de kamer met minder licht die hij, voor zover wij konden nagaan, als in de schaduw beschouwde).

Hoewel deze 360°-camera op papier een goed idee is, moet hij worden aangevuld met andere oplossingen, zoals extra sensoren.

Beheer van hindernissen

Met zijn rupsbanden en kleine wiel vooraan wordt de 360 Eye verondersteld goed met obstakels om te gaan. En inderdaad, meestal loopt het niet vast. Als hij op een obstakel klimt, kan hij weer naar beneden klimmen. De enige keren dat hij vastloopt, hebben meestal te maken met het navigatiesysteem (onder een meubelstuk komen en er niet meer uit kunnen).

Ons dikke testtapijt gaf hem ook wat problemen. Het onderstel heeft de neiging om hem op te tillen en hij blijft er soms voor hangen (vanwege de sterke zuigkracht raadt Dyson ook af om de 360 Eye over dun tapijt te laten lopen; vervelend voor mensen met “gemengde” oppervlakken).

Ten slotte is hij smaller dan gemiddeld, waardoor hij op plaatsen kan komen waar andere robots niet kunnen komen, maar hij is ook langer en past niet onder sommige meubels. Dit is het geval met onze test salontafel, onze boekenkast en zelfs onze sofa, waaronder alle modellen op de markt, inclusief de Neato, passen. Dit is een beetje vervelend, want dit is het soort plaats waar stof konijntjes zich ophopen.

Stofzuigen

De 360 Eye maakt gebruik van een gedraaide borstel, gemaakt van nylon en koolstofvezel borstelharen, zoals die te vinden zijn op de staande stofzuigers van Dyson, bijvoorbeeld, en het loopt over de volledige breedte van de robot.

Op harde vloeren heeft hij geen problemen en dankzij zijn zeer goede oppervlaktedekking zuigt hij zonder problemen al ons testmateriaal op; maar slechts 91% van de testrijst als u de koffietafel toevoegt, zoals gebruikelijk is in onze tests.

Op fijn tapijt, met zijn snel draaiende borstel, gooit hij testrijst op en laat wat achter. Hij verzamelt “slechts” 96% van het afval voor hij terugkeert naar zijn basis.

Op dik, langpolig tapijt is het resultaat teleurstellend. De 360 Eye zuigt 78% van het materiaal op; dit is ver verwijderd van de resultaten van de Roomba 980 of de Neato BotVac Connected (96%).

Geluid

Hoewel Dyson stofzuigers vaak lawaaierig zijn, is de 360 Eye minder lawaaierig dan we vreesden. We hebben 69dB gemeten, wat gemiddeld is, maar niet catastrofaal. We raden je nog steeds aan om het te draaien als je weg bent.

Stroomverbruik

Eenmaal opgeladen verbruikt de 360 Eye zeer weinig stroom: 0,4W. Anderzijds vergt het opladen veel energie; we hebben 43 W gemeten, wat erg veel is. Ter vergelijking: de Roomba 980 verbruikt slechts 25,5 W wanneer deze is opgeladen. Bovendien moet dit resultaat worden gezien in het licht van de korte autonomie van de Dyson, die minder dan 1 uur in werking blijft.

Extra modi en functies

De 360 Eye wordt alleen geleverd met de oplaadbasis, die ruimtebesparend, van goede kwaliteit en goed doordacht is. Aangezien de filters van deze robot “permanent” en wasbaar zijn, is het normaal dat Dyson geen vervangfilters levert. Het is echter jammer dat Dyson niet voorziet in een grensmarkering. In de instructies staat dat u de toegang moet blokkeren door deuren te sluiten of obstakels in de weg te plaatsen, wat een beetje overdreven is voor een robot die voor deze prijs wordt verkocht. Misschien heeft Dyson het idee om zijn toepassing te ontwikkelen, zodat het mogelijk wordt om het in kaart brengen te voltooien door de namen van de kamers in te voeren en de robot de opdracht te geven slechts enkele ervan schoon te maken… Tot op heden ontbreekt het hieraan (iRobot biedt virtuele wanden en Neato biedt magneetstrips).

De 360 Eye heeft slechts twee standen, die meer dan voldoende zijn, waarbij automatisch de belangrijkste is. De tweede wordt door Dyson ‘single charge’ genoemd en houdt in dat de robot midden in een kamer wordt neergezet en gelanceerd; hij zal zijn cyclus afmaken op het beginpunt, zonder terug te keren naar de basis. Dit kan worden gebruikt om een kamer afzonderlijk te reinigen, zonder de basis te moeten verplaatsen.

Een pluspunt is dat de 360 Eye kan worden geüpgraded, en daarvoor een USB-poort heeft. En als hij is aangesloten op het Wi-Fi-netwerk, kunnen software-updates zelfs worden uitgevoerd zonder bekabelde verbinding.

Voordelen

  • Discreet en goed doordachte oplaadbasis.
  • Gemakkelijk te gebruiken, met of zonder de applicatie.
  • Ergonomische en vrij uitgebreide toepassing.
  • Meercycloonfiltratie: lage stofemissies en weinig filteronderhoud.
  • Wasbare filters van goede kwaliteit.

Nadelen

  • Programmering niet instelbaar zonder de applicatie.
  • Collector te klein en ontoegankelijk zonder de robot van zijn basis te halen.
  • Geen grensmarkeringen.
  • Moeite in het donker, of zelfs in schaduwrijke gebieden.
  • Terugkeer naar de basis soms ingewikkeld.

Dyson 360 Eye robotstofzuiger

  • Merk: Dyson
  • Kleur: Blauw
  • Geluidsniveau : 79 dB
  • Type stofopvang: Zakloos
  • Bedrijfstijd: Maximaal 75 minuten
  • Oplaadtijd: 147 minuten
  • Voedingstype: Adapter/ lichtnet
  • Voltage: 240 V
  • Vorm: Rond
  • Snoerlengte: 1300
  • Afstandsbediening: Nee
  • Bediening via app : Ja
  • Dweilfunctie: Geen dweilfunctie
  • Navigatiemethode: Aan te sturen via app | Willekeurig
  • Smart Home Platform: Alexa Amazon
  • Automatisch opladen: Ja
  • EAN: 5025155041673
  • Product gewicht: 2,51 gram
  • Gewicht verpakking: 4,24 gram
  • Afmetingen verpakking: 33,4 x 29,4 x 18,7 cm
  • Product afmetingen (h x b x l): 12 x 23 x 24,2 cm
  • Fabrieksgarantie termijn: 2 jaar
  • Reparatie type: Carry-in
  • Taal handleiding: Engels | Nederlands
  • Verpakkingstaal: Duits | Engels | Nederlands
  • Kan zelfstandig met internet verbinden : Ja
  • App vereist voor gehele functionaliteit: Nee
  • App werkt op besturingssysteem: Niet van toepassing
  • Delen van gebruikersgegevens vereist: Nee
  • Wifi vereist: Ja
  • Bluetooth vereist: Nee
  • Mobiele data verbinding mogelijk: Ja
  • Betaalde diensten vereist: Nee
  • Ondersteuning met updates: Minimaal 12 maanden na introductiedatum
  • Compatibel met: Nee
  • Maximale drempelhoogte: 2 cm
  • Type gebiedsafbakening: Via app
  • Categorieën: Stofzuigers Robotstofzuigers – Stofzuigen
  • Wat vind je belangrijk?: Bediening via app
  • Merk: Dyson
  • Dweilfunctie: Geen dweilfunctie
  • Handige opties: Kan over drempels (2cm)

Conclussie

De 360 Eye werd lang verwacht. Helaas, Dyson maakt zijn voeten nat. Zoals een van onze collega’s zou zeggen: “Er is iets triests aan het zien van deze kleine robot – en nog een schattige ook! – is bang in het donker en kan zijn huis niet zelf vinden”. Op papier zijn er veel goede ideeën, maar we betreuren het dat de ergonomie voor verbetering vatbaar is, dat het navigatiesysteem moeite heeft zich te bewijzen en dat de zuigefficiëntie op bepaalde oppervlakken slecht is. Tenslotte is het ontbreken van grensmarkeringen teleurstellend, evenals de onmogelijkheid om de robot te programmeren zonder de applicatie. De connectiviteit daarentegen werkt vrij goed, net als het multicyclonefiltratiesysteem.

Recent Posts