Voordat ze weer worden verhuurd, worden appartementen vaak gerenoveerd, gemoderniseerd en nieuw ingericht door de verhuurder. Naast nieuw behang of vloerbedekking krijgen appartementen en huizen vaak nieuwe badkamers en nieuwe keukens. Woningen met goede voorzieningen zijn populair in de markt en halen vaak hogere huurprijzen op. Voor verhuurders rijst de vraag of ze een nieuwe keuken in een gehuurd appartement kunnen afschrijven.
De afschrijving van een keuken is mogelijk op een lineaire basis
Het antwoord op de vraag of een nieuwe keuken in een appartement fiscaal geclaimd kan worden, is in principe ja. De afschrijving van een keuken is een huishoudelijke dienst. Een ingerichte keuken wordt daarom sinds een arrest in 2016 als een economisch goed beschouwd. Dit betekent dat alle inbouwkasten, spoelbak, kookplaat, vaatwasser en elektrische apparaten als één eenheid worden beschouwd. De keuken wordt nu lineair afgeschreven als aangekocht actief over een periode van 10 jaar. Dit geldt voor nieuwe en vernieuwde keukens en keukenapparatuur. Voorafgaand aan deze BFH-uitspraak werd een keuken afgeschreven via advertentiekosten. Dit bedrag kon eerder in hetzelfde jaar worden geclaimd door de keuken of extra keukenapparatuur aan te schaffen.
De keuken van het vakantiehuis is ook fiscaal aftrekbaar
Voor verhuurders van een appartement betekent de wetswijziging een verslechtering. Slechts 10 procent van de werkelijke kosten kan jaarlijks worden gedeclareerd als de kosten hoger zijn dan 410 euro. Als de keuken is geïnstalleerd voor een eerste bewoning in een huis of condominium, is deze niet aftrekbaar. Dit geldt ook voor de installatiekosten. Als de woning al enige tijd bestaat, zijn de kosten aftrekbaar. Het maakt niet uit of u eigenaar of huurder bent. De installatie van een keuken wordt ook geaccepteerd door het belastingkantoor als het appartement of huis gratis aan de kinderen wordt nagelaten. Ook de keukenmontage in een vakantiehuis of appartement kan worden geclaimd.
De factuur moet per bank worden overgemaakt
Om ervoor te zorgen dat de kosten van de keuken door het belastingkantoor worden geaccepteerd, moet u ervoor zorgen dat de factuur correct wordt uitgegeven. Alle aftrekposten moeten duidelijk zichtbaar zijn voor de griffier van het belastingkantoor. Ook de aangifte van btw is belangrijk. De factuur voor de keuken moet per bank worden overgemaakt aan de fabrikant of installateur. Het belastingkantoor accepteert geen ontvangen contante betalingen op dit gebied. Via de bankoverschrijving kan de geldstroom worden opgespoord en zwartwerk worden voorkomen. Als bewijs volstaat het aanbetalingsbewijs bij de bank, een bankafschrift of het afgestempelde overschrijvingsbewijs.
Table of Contents