Smoothie-hacks: smoothies maken zonder yoghurt


Misschien bent u lactose-intolerant, of misschien vermijdt u zuivel, maar wat de reden ook is, u wilt een smoothie maken met alle romige yoghurt, terwijl u de yoghurt eruit laat. Maak je geen zorgen. Het kan wel. Misschien vind je de alternatieven toch beter. Lees verder voor enkele tips om uw smoothie dik, romig en zuivelvrij te houden.

De 4 beste vervangers voor yoghurt

Je kunt ervoor kiezen om het spul volledig weg te laten, maar de kans is groot dat je de yoghurt liever wilt ruilen voor een eerlijk alternatief. Hier zijn de beste vervangers voor yoghurt in je smoothie.

1. Kokosnootcrème

Hoewel de kokosnootcrème rijk is aan calorieën, is hij rijk aan voeding en gezonde vetten. Vermijd etiketten als “lite” of “kokosmelk” en ga recht op het zware spul af. Het is dik, romig en belachelijk lekker.

2. Amandelmelk Yoghurt

Je krijgt veel additieven in yoghurtvervangers, zoals guargom en acaciagom voor verdikkingsmiddelen, en toegevoegde suikers voor de smaak. Maar gewone amandelmelk yoghurt is over het algemeen een gezond en smakelijk alternatief. Het geeft je smoothie ook een extra nootachtige smaak.

3. Chiazaden

 

Krediet: Philipp Alexander, Flickr

Omega 3-packed chiazaden zijn niet echt romig, maar ze kunnen wel een goede verdikkingsmiddel zijn. Week een eetlepel chiazaden in drie eetlepels water gedurende ongeveer 15 minuten. Ze worden gelatineachtig, net als tapioca, en maken je smoothie mooi dikker. Ze hebben een milde, nootachtige smaak, en kunnen je een welkome ochtend energieboost geven.

4. Eiwitpoeders

Eiwit is een geweldige toevoeging aan smoothies, want het geeft je energie, houdt je langer vol en helpt je spieren te groeien. Als je zuivel ontwijkt, stuur dan geen weipoeder. U kunt heerlijke plantaardige poeders kopen voor dezelfde prijs als kwaliteitsweipoeder, en het voedingsgehalte zal hoger zijn. Bekijk Vega Sport Premium Protein voor een optie met een geweldige smaak.

Vergeet de yoghurt

Als je de smaak en textuur van yoghurt niet hoeft te herhalen, maar je wilt toch een fatsoenlijk verdikkingsmiddel, probeer dan een aantal van deze opties. U kunt essentiële vetten, vezels en vitaminen toevoegen zonder dat u geld hoeft uit te geven om te proberen nep-yoghurt te maken.

1. Avocado

Avocado’s zitten vol met essentiële vetzuren en vezels. Ze zijn dik, romig en smakelijk in zowat elk brouwsel. Voeg fruit, noten, of een hapje rauwe cacao toe voor een uitstekende smaakpunch.

2. Zoete aardappel

 

Beeldkrediet: Marco Verch, Flickr

Probeer geen rauwe zoete aardappel te mengen. Je zult gewoon eindigen met een glas vol harde brokken, en waarschijnlijk je blender opbranden in het proces. Magnetron of bak je zoete aardappelen eerst in de magnetron, daarna koel je ze af in de koelkast. Als je klaar bent, verwijder dan de schil en gooi ze in je blender met fruit, groenten, hazelnoten, kaneel of esdoornsiroop voor een bevredigende en vullende smoothie.

3. Banaan

Zoete, heerlijke en met kalium verpakte bananen maken elke smoothie direct dikker. Ze zijn gemakkelijk te mengen en ook zonder rommel, dus ze staan hoog op de lijst van zuivelvrije smoothiehacks. Hun milde smaak maakt ze ook veelzijdig genoeg om de meeste groene smoothies aan te vullen. Te veel bananen kunnen echter je bloedsuikerspiegel doen stijgen, dus doe niet zo gek.

4. Moer Butters

Amandel- en pindakaas zijn de beste kandidaten voor elke smoothie, maar hazelnootboter, zonnebloempittenboter of zelfs een combinatie daarvan kan een heerlijk dikke en romige smoothie zijn. Je krijgt ook een extra lading gezonde vetten, vezels en eiwitten.

Vergeet de vloeistof niet

Hoewel de bovenstaande verdikkingsmiddelen goede alternatieven zijn voor yoghurt, vergeet niet om vloeistof toe te voegen aan je smoothie of je zult eindigen met een bol en de blenderbladen vastzetten. Maak je geen zorgen over het toevoegen van melk. Kokosmelk, water, sap of zelfs gekruide chai-thee kunnen smaak en textuurbalans toevoegen zonder de zuivel.

Conclusie:

Wie heeft er yoghurt nodig? Jij niet. Probeer een paar van de eenvoudige trucjes hierboven tot je die zoete plek van perfecte dikte en smaak vindt. Wees niet bang om te experimenteren en vergeet niet om te verdunnen met niet-zure vloeistoffen als dat nodig is. Geniet van uw yoghurtvrije brouwsels!

 

Hier zijn enkele van onze andere hacks:

  • Smoothie Hack Series: Bevries uw spinazie!
  • WAAR of VALS: vernietigt het mengen van voedingsstoffen en vezels?
  • 12 Heerlijke bessen om in uw volgende Smoothie op te nemen

Koptekst beeldkrediet: Ken Hawkins, Flickr

Nicole is een sapfanaat en een algemene fitnessliefhebber die graag haar passie voor sappen met anderen deelt. Als ze niet een nieuw brouwsel van haar favoriete groenten en fruit aan het mengen is, kan Nicole achter de computer worden gevonden, terwijl ze over alle dingen sap schrijft!

 

 

 

Recent Posts